BESTEL VANDAAG EN PROFITEER VAN GRATIS VERZENDING!
BESTEL VANDAAG EN PROFITEER VAN GRATIS VERZENDING!
Controle vasthouden of loslaten?

Controle vasthouden of loslaten?

Controle vasthouden of loslaten?

Span jezelf even helemaal aan, knijp elke spier samen, elke cel in je lichaam staat op actief, houd m vast houd m vast ennn laat los... Wat een verschil toch?  

De balans vinden tussen controle houden en loslaten daar zijn we dagelijks mee bezig. Vaak willen we het liefst over iedere situatie en ieder persoon de controle houden en willen we precies weten wat er gaat gebeuren. Het liefst plannen we alles in en streven we naar zekerheid. Maar dan gebeurd er iets onverwachts en moet je opeens de gehele controle loslaten. Dat zagen we natuurlijk niet aankomen!

Situaties

 Soms loopt het net even anders dan gepland. Je hebt bijvoorbeeld een reis geboekt en bent op weg naar het vliegveld. Ondertussen sta je uren in de file en mis je de vlucht. Daar hadden we natuurlijk geen rekening mee gehouden! Of je hebt je zo verheugd op de afspraak met de vriendin die je al jaren niet hebt gezien. Je hebt alles ingepland en voorbereid en op de dag zelf blijkt dat ze ziek geworden is. Daar kun je helaas niks aan veranderen. Nu kun je je helemaal opvreten van binnen of gewoon loslaten en iets leuks voor jezelf doen. Gebeurd is gebeurd en alles gebeurd met een reden.

 Soms heeft het leven het net iets anders voor je ingepland. Zo zijn er mensen die jaren vooruit plannen en zich daar aan vast houden. Dit betekend dat je veel in je hoofd zit en vooral naar je gedachtes luistert. Zodra er een andere kans op je pad komt, misschien wel iets veel leukers dan al je andere plannen, dan wordt je voor de keuze gesteld en kun je flexibel zijn of je aan je oude patroon vasthouden. Laat je dan je controle los of ga je toch voor je ingeplande plannen? Luister je naar je hoofd of naar je hart?

 Met yoga leren we om los te laten

Het verschil tussen inspanning en ontspanning, actief en passief en vasthouden en loslaten, wordt naar voren gebracht in de yoga. Zodra je bezig bent met de warrior serie dan voel je hem al snel in je benen. De benen staan op vol actief. Daarna laat je los en mag je weer even strekken in de downdog en uiteindelijk eindigen we in shavasana, compleet de ontspanningsfase in. En als je dan rond vraagt waar we het meest van kunnen genieten dan is de meerderheid toch voor de ontspanning. Maar zodra we geen inspanning kennen, kunnen we ook niet ontspannen toch? Zo kunnen we dus leren om los te laten wat we vasthouden en daar de balans proberen in te vinden. Vervolgens kunnen we de yoga in ons dagelijkse leven gaan toepassen en controle los laten in bepaalde situaties.

 Loslaten in lichaam, emoties en gedachtes

 Met name in de yin yoga kun je in verschillende lagen leren loslaten. Tijdens de houdingen leer je te observeren en dieper naar jezelf te luisteren. Zo verteld je lichaam precies wat er mis is en kun je eraan werken door bepaalde yoga houdingen aan te nemen. Op deze manier kun je stapje voor stapje loslaten. Zodra je lichaam zegt stop, dan is het aan jou om daar naar te luisteren en ook daadwerkelijk een stapje terug te doen.

 Ook emoties zoals stres en verdriet kunnen veel blokkades veroorzaken in je lichaam. Met name stres is een grote oorzaak van veel problemen. Dit heeft alles te maken met controle willen vast houden op een bepaalde situatie en dat niet kunnen loslaten. Door middel van de yoga houdingen kunnen we  de geest stil krijgen en dus loslaten. En soms komt het voor dat je een huilbui krijgt tijdens je asana, wat dus betekend dat je het verdriet toelaat. Je kan het nu loslaten. Adem diep in, alleen maar positiviteit.. en adem uit, gooi alles eruit, weg met de negativiteit!  

 Door negatief denken ontstaan er negatieve emoties. Door middel van het denkpatroon om te gooien naar positief, ga je de fijne emoties creëren en laat je negativiteit los. Je hart maakt een sprongetje en je voelt je levendig en gelukkiger. Je kun de gedachtestroom dus sturen kiezen voor je eigen geluk!

 Loslaten kun je oefenen

Zo staat alles met elkaar in verbinding. Je lichaam, geest en je emoties. Door middel van jou hulpmiddel te vinden kun je balans creëren en leren loslaten. Oefenen oefenen en nog eens oefenen. Yoga, meditatie, kunst, dans, schrijven of zingen, zodra het je maar een goed gevoel geeft. Zodra je dagelijks een oefen momentje creëert dan gaat het loslaten stapje voor stapje automatisch. Het zijn allemaal hulpmiddelen die je terug brengen naar je hart en je uit je negatieve gedachtestroom houden. Een andere manier om leren om te gaan met loslaten is om jezelf in het diepe te gooien en bijvoorbeeld op reis te gaan. Hier wordt je continu voor keuzes gesteld waarbij je al je plannen moet loslaten. Je leert om flexibel te zijn met je geest in iedere situatie en je leert te luisteren naar je hart.

 Zwem met de stroming mee in plaats van er tegenin. Vertrouw erop dat alles altijd goed komt.

 

Loslaten is minder bang zijn en meer houden van.

Loslaten is accepteren.

Loslaten is omarmen.

 

Het meisje dat koos voor het ondiepe

 Tijdens mijn solo reizen ben ik in verschillende situaties terechtgekomen waarbij ik moest loslaten. Continu wordt je gedwongen om flexibel te zijn want anders beland je in de bombari. De reis heeft me gebracht tot het land van mijn dromen, Costa Rica. Het land waar ik nu samen met mijn vriend een nieuw leven aan het opbouwen ben waar we streven naar ultieme vrijheid. Daarnaast reis ik ook veel binnenin. Als yoga docente houd ik me veel bezig met de zoektocht naar de zelf. Kijk voor meer inspiratie op: www.indejungle.nl en laat je inspireren door de leukste mindfulness en jungle verhalen! Kijk ook even op de insta en like de facebook pagina @indejungle

Na Ma Ste

Maike van de Kolk 


Schrijf een reactie

Reacties moeten worden goedgekeurd voor ze geplaatst worden

Comment are moderated