BESTEL VANDAAG EN PROFITEER VAN GRATIS VERZENDING!
BESTEL VANDAAG EN PROFITEER VAN GRATIS VERZENDING!
Gedachten

Gedachten

Je hebt het vast vaker gehoord, je bent niet je gedachten, je hebt gedachten. Nee? Nou dan hoor je hem nu! Toen ik dit voor het eerst hoorde wist ik niet zo goed wat ik hiermee kon. Hoezo je hebt gedachten? Is er een verschil dan tussen mijn gedachten en 'mij'?

 Ja die is er wel degelijk! We hebben allemaal gemiddeld 40.000 - 50.000 gedachten op een dag. Maar alleen de gedachten die we onbewust aandacht geven merken we op. We geloven onze gedachten, en denken ook dat onze gedachten maken wie wij zijn als mens. We identificeren onszelf ermee, handelen ernaar en proberen onze gedachten tevreden te stellen.

Zo kunnen we onszelf behoorlijk uitputten, door altijd maar die gedachten tevreden te willen stellen. Of we brengen onszelf in moeilijke posities doordat we iets stoms hebben gedaan wat eigenlijk tegen ons werkelijke gevoel in is gegaan maar wel in ons hoofd opkwam.

Als we het verschil leren voelen en opmerken tussen onze gedachten en ons eigen gevoel hebben we meer innerlijke rust, maken we betere keuzes, zijn we beter voor onszelf en voor onze omgeving. We laten ons niets meer wijsmaken door het misleidende dialoog dat ons in ons hoofd afspeelt en over ons de baas speelt.

Maar hoe doe je dat nou, jezelf bevrijden van deze overheersende ‘tetterende criticus’ in onszelf? Want ja, dat wil je echt!

De eerste stap is om je gedachten te observeren. Merk eens op wat jij allemaal denkt. Als je dat kunt besef je ook dat er een afstand zit tussen je gedachten en jou. Jij bent de observeerder die je gedachten waarneemt. Dit is dus ook waarom je nooit je gedachten kunt zijn! Iets wat jij bent kun je namelijk niet waarnemen, daar is een afstand voor nodig.

Probeer dit in het begin regelmatig te oefenen. Je kunt dit namelijk overal doen. In het begin is het wat onwennig en moet je jezelf hier echt in trainen. Ik geef je wat tips om je op weg te helpen.

  • Neem je gedachten waar als je in de trein zit, of ergens aan het wachten bent. Dit is het perfecte moment omdat je vaak op momenten dat je niets te doen hebt wegzakt in een gedachten stroom. Ga rustig zitten en sta eens stil bij wat er door jou hoofd heen gaat. Je hoeft er niks aan te veranderen, als je het opmerkt is dat al heel goed!

 

  • Als je je gedachten hebt opgemerkt stel je ze voor als wolkjes. Laat ze als het ware aan je voorbij drijven. Zo kun je jezelf er ook van bewust worden dat je gedachten opkomen maar ook weer voorbij gaan. Ik vind het leuk om hier soms een beetje mee te spelen. Ik merk mijn gedachten op en als ik het een leuke gedachten vind dan laat ik het wolkje heel langzaam voorbij gaan. Als het een negatieve of minder fijne gedachten is stel ik me een harde wind voor en blaas ik de wolk heel snel mijn hoofd uit.

 

  • Merk eens op of er gedachten zijn die steeds opnieuw blijven terugkeren. Een gedachten is maar voor 2 seconden in jou hoofd, maar het kan zijn dat hij daarna weer opnieuw opkomt in precies dezelfde vorm. Het kan zijn dat deze gedachten te maken hebben met iets wat op dat moment erg speelt in jou leven, of juist iets wat je onderdrukt.

Probeer eens met deze tips aan de slag te gaan. Want je bent niet je gedachten, je hebt gedachten! Je kunt ze overal doen.

Dit zijn de eerste stappen die je kunt nemen om je niet meer met je gedachten te identificeren en uiteindelijk meer vanuit je gevoel te gaan leven.

In een volgende post leg ik je uit hoe je ervoor zorgt dat je je minder met je gedachten gaat identificeren (en je uiteindelijk zelfs om je eigen gedachten kunt gaan lachen!).


Schrijf een reactie

Reacties moeten worden goedgekeurd voor ze geplaatst worden

Comment are moderated