BESTEL VANDAAG EN PROFITEER VAN GRATIS VERZENDING!
BESTEL VANDAAG EN PROFITEER VAN GRATIS VERZENDING!
Leef jij in het NU?

Leef jij in het NU?

Leef jij in het NU?

 Je kent het wel, de  To Do List ! Zoveel te doen en zoveel gedaan. Je bent aan het rennen en vliegen om alles voor elkaar te krijgen en het geeft je stress en nog meer stress. En zodra je jezelf dan afvraagt of je wel hebt genoten van je kop koffie of van je heerlijke warme douche, dan zal je vast zeggen dat je met je gedachtes heel ergens anders zat. En dat is niet gek! Door de druk in onze maatschappij is het lastig om momenten te tellen. Er wordt altijd wel wat van ons verwacht en we leven altijd naar een bepaald moment toe. We kunnen niet stilzitten en de tijd zal niet stil gaan staan. Wat nu?

Eigenlijk draait alles om loslaten zodra we meer in het nu gaan leven. Laat je verleden en je toekomst los dan spring je automatisch in het nu! Je weet wel, dat gevoel zodra je in een kalm warm water bad drijft en je jezelf helemaal overgeeft aan het water. Of zodra je een heerlijke massage mag ontvangen. Hoe fijn is het om hier volop van te kunnen genieten zonder enige afleiding in emoties en gedachtes te hebben? Magie ervaar je zodra je in het nu gaat leven. De keus is nu aan jou! Laat jij je leiden door de druk van de maatschappij of ga je voor ultieme vrijheid?

 

7 sleutel tips om meer in het moment te leven.

 1. Beoefen yoga en meditatie. 

Oefeningen waarbij je aanwezig bent met je lichaam en aanwezig bent met je geest brengen je vooral naar het nu. Ze zeggen ook wel dat yoga pas begint nadat je van de mat afstapt en dit kun je ook zeker merken. Je leert om naar de behoeftes van je lichaam en geest te luisteren. Op deze manier sta je zoveel dichter bij jezelf en voel je al snel wat je lichaam nodig heeft. Je weet precies wanneer je moe bent en je rust moet pakken, wanneer je lichaam een bepaalde voedingsstof nodig heeft of zodra je een grens voor jezelf moet stellen. Het dichter bij je gevoel staan brengt je absoluut in het hier en nu.   

2. Wordt bewust van iedere actie die je doet en iedere stap die je zet. 

Observeer bijvoorbeeld hoe je eten smaakt en probeer eens te proeven hoe je water smaakt. Houd je aandacht erbij zodra je de groentes snijdt en observeer je handeling zodra je iets inschenkt. Analyseer je sensaties bij iedere actie die je doet. Observeer de smaak, de geur en het geluid dat hierbij van pas komt. Op deze manier wordt het observeren stapje voor stapje automatisch en zul je intenser gaan genieten van al je acties en dus meer in het nu gaan leven.  

3. Voel meer en denk minder. 

Gevoelens zijn in het moment en gedachtes gaan vaak over andere momenten. Probeer een balans te creëren tussen gedachtes en gevoelens door middel van je gedachtes te observeren en te filteren. Op deze manier wordt je leven een meditatie. Teveel denken kan lijden tot stress en hoofdpijn. Laat los wat je niet nodig hebt in het nu. Zodra je leert om te voelen, ga je meer vanuit je hart leven. Dit betekend dat je meer liefde gaat creëren voor al je acties en je zult er meer van gaan genieten. Je zult je gedachtes langzaam uitschakelen en steeds meer in het moment gaan leven.  

4. Houd je aandacht bij één bepaalde activiteit.

Probeer niet meerdere dingen tegelijk te doen, maar rond af waar je mee bezig bent en begin dan aan het volgende. Een To Do List  kan hierbij in z’n voordeel werken, maar ook in z’n nadeel. Zodra je een activiteit kan afronden zonder aan de volgende te denken dan werkt de lijst met je mee. En het geeft dan ook een heerlijk gevoel zodra je een punt kunt afkrassen! Plan ook vooral niet teveel in voor jezelf en laat het los zodra je niet aan alle activiteiten toekomt. Je hebt gedaan wat je kon. Het is altijd goed om na de handeling even te reflecteren of je het met bewuste aandacht hebt uitgevoerd.

5. Accepteer ieder moment zoals het nu is. 

Zodra je kunt accepteren wat er NU gebeurt dan hoef je je niet druk te maken over wat er is geweest en wat er nog gaat komen. Geen verandering willen aanbrengen aan een moment betekent dat je het geaccepteerd hebt en ervan kunt genieten. En natuurlijk mag je een mening hebben, verbetering willen aanbrengen of het soms echt niet zien zitten, maar probeer toch altijd de voordelen in te zien en weet dat alles gebeurd met een reden. Er valt altijd wel iets te leren. Laat negativiteit los want een positieve blik geeft je zoveel meer vreugde in het leven!  

6. Heb geen verwachtingen.

Een verwachting is de vijand van een moment. Zodra je een bepaalde verwachting hebt op de situatie die nog gaat komen, kun je snel teleurgesteld worden omdat het nooit gaat zoals je verwacht had. Verwachtingen zijn illusies omdat we niet in de toekomst kunnen kijken en we een beeld creëren in ons hoofd. In een moment kun je voelen en compleet in het nu zijn. Zodra je met een open geest de situatie tegemoet gaat dan kun je nog eens verrast worden en uiteindelijk meer van het moment genieten.

7. Adem! 

Kom altijd terug naar de ademhaling, de basis. Observeer je ademhaling regelmatig. Ben je gestrest en kortademig of ben je juist erg ontspannen en zit je ademhaling goed? Haal even 3 diepe ademhalingen en voel hoe blij je lichaam hiervan wordt en hoe je jezelf hiermee kunt oppeppen of juist kalmeren.

 

 

Een leuke ‘in het nu leef  oefening die je dagelijks kunt toepassen.

 Zoek een stukje natuur uit in je omgeving. Bijvoorbeeld het bos, een meer of een park. Regen, zon, sneeuw, het maakt niet uit. Kleed je naar het weer en zodra het kan ga dan op blote voeten! Tien minuutjes per dag is ruim voldoende. Maak een wandeling door de gekozen plek en observeer je gedachtes. Waar zit je momenteel? Gewoon even observeren en geen oordeel geven of verandering willen aanbrengen. Accepteer je gedachtes. Begin dan langzaam de aandacht naar je zintuigen te brengen. Wat ruik je, welke kleuren zie je en hoe voelt het weer? Voel de wind of de zonnestraal op je huid en laat het even helemaal tot je doordringen. Hoe voelt je lichaam? Misschien wil je sneller lopen of juist langzamer om beter te kunnen observeren. Voel iedere stap die je zet en observeer hoe je voeten zich op de grond voortzetten. Welke geluiden hoor je om je heen? Misschien wil je even stilstaan om het even helemaal in je op te nemen of zelfs je ogen even dicht doen. Breng dan langzaam de focus weer naar je gedachtes en observeer opnieuw. Wie weet ben je al je zorgen voor morgen vergeten en kan voel je meer balans in je gedachtes.    

Veel succes en laat ons weten hoe je het hebt ervaren. Laat ons weten wat jou ultieme geheim is om in het nu te leven!

Bedankt voor het lezen en neem vooral even een kijkje op www.indejungle.nl voor meer speelse avonturen en verhalen! 
Liefs Maike 

Schrijf een reactie

Reacties moeten worden goedgekeurd voor ze geplaatst worden

Comment are moderated