BESTEL VANDAAG EN PROFITEER VAN GRATIS VERZENDING!
BESTEL VANDAAG EN PROFITEER VAN GRATIS VERZENDING!
Mindful Mobile

Mindful Mobile

Het eerste wat we doen als we wakker worden is op onze telefoon kijken. Daarna scrollen we door onze instagram of facebook feed heen terwijl we ons ontbijtje eten. En tijdens onze dagelijkse bezigheden kunnen we geen paar minuten meer zonder even op onze telefoon te kijken.

Socializen, studeren, visualiseren, en bewegen we doen het allemaal met onze telefoon. Ons leven speelt zich eigenlijk voor een groot gedeelte af via dit mobiele apparaatje.

Onze telefoon zorgt ervoor dat onze aandacht gedurende de dag van de hak op de tak springt. Dit lijkt misschien efficiënt, maar eigenlijk zorgen we ervoor dat onze hersenen overlopen van informatie en ontzettend veel prikkels moeten verwerken. We kunnen ons moeilijk concentreren omdat we steeds worden afgeleid door het oplichtende schermpje naast ons, of omdat we een onrustig gevoel ervaren dat we niets mogen missen.

Het kan helpen om onze telefoon zo in te stellen dat we niet voor elk akkefietje gestoord worden. Oftewel een mindful telefoon, waar je wat rustiger van wordt.

1. Verdeel je apps zoveel mogelijk in verschillende mappen. Dit zorgt ervoor dat je niet onnodig langs al je apps hoeft te zoeken.

2. Zorg ervoor dat je niet teveel icoontjes op je begin scherm hebt staan. Ze lijden behoorlijk af. Verplaats ze naar een volgende pagina of andere mappen zodat je focus ligt op de apps die je alleen echt vaak gebruikt.

3. Geef je vriend, ouders of beste vriendin hun eigen geluidje. Zo weet je dat je van hun een berichtje binnenkrijgt dat je even wilt bekijken in plaats van een onbelangrijke notificatie.

4. Richt je telefoon in op basis van wie je wilt zijn. Wil je af van je spelletjes verslaving of vind je facebook zonde van je tijd. Verwijder de apps dan een tijdje. Het is best moeilijk om bepaalde gewoonten af te leren en dat kost ook even tijd. Door ze te verwijderen help je jezelf een handje op weg om niet in de verleiding te vallen ze toch te openen. Vervang ze bijvoorbeeld door apps die je wel helpen bij het realiseren van je doelen.

5. Neem je telefoon niet mee naar je slaapkamer en gebruik een gewone wekker. Dit geeft een heleboel minder verleiding en verbetert je nachtrust. Want eerlijk is eerlijk, voor je het weet kijk je s avonds toch nog 'even' naar je instagram, mail of facebook en ben je zo weer een half uur verder. Het begin van de dag is ervoor om even rustig wakker te worden. Je legt dan eigenlijk de basis voor de rest van de dag. Het bekijken van je telefoon in de ochtend is daarom niet zo handig. Je legt daarmee de focus op alle prikkels van buitenaf, in plaats van op wat jij nodig hebt en aan welke doelen je die dag wilt werken.

6. Leg je telefoon even uit het zicht.
Als we onze telefoon zien worden we er vaak onbewust naar toe getrokken. Als in een soort gewenning pak je je telefoon en check je even snel je mail tussendoor. Probeer je telefoon eens uit het zicht te leggen, je zal hierdoor minder snel verleid worden om tussen door op je telefoon te kijken.

Het is echt fijn, zo'n mindful telefoon. Heb jij misschien nog andere leuke en handige tips om je telefoon wat meer mindful in te richten?


Schrijf een reactie

Reacties moeten worden goedgekeurd voor ze geplaatst worden

Comment are moderated